PAŽNJA! PAŽNJA! 10 neočekivanih razloga zbog kojih loše spavate

Bez sna, zdravlje- i mentalno i fizičko, kao i sposobnost koncentracije, veoma ispaštaju. Naravno, najčešći
simptomi neispavanosti su svima dobro poznati: od fizičke malaksalosti, preko usporenih reakcija, pa sve do
katastrofalnog raspoloženja.

Potvrđeno je da izbegavanje kafe u kasno popodne ili držanje električnih uređaja van spavaće sobe mogu
značajno da utiču na poboljšanje kvaliteta sna. Ipak, postoji poduži spisak stvari za koje nikada ne biste
pomislili da mogu da utiču na spavanje.

Godine

Nedavna istraživanja su pokazala da, što je osoba starija, delovi mozga koji regulišu san počinju da rade
usporeno, što dovodi do smanjenja ne-REM faze sna. Ovo počinje da se dešava i brže nego što ste
očekivali: oko 35-40. godine života.

 

Genetika

Ako imate naviku da ostajete budni do kasno u noć, to može biti izazvano i genetskim mutacijama.
Naučnici na Univerzitetu Rokfeler u Nju Jorku proučavali su gen zvani “CRY1”, koji pomaže pri
regulaciji biološkog ciklusa i osećaja umora. Ljudi koji su nasledili varijaciju CRY1 gena imaju
duži biološki ciklus od drugih, što dovodi do toga da duže ostaju budni.

Pol

Skorašnje studije su pokazale da je ženama potrebno više sna nego muškarcima, a uzrok tome
je kompleksniji način na koji žene koriste svoj mozak tokom spavanja. Ženama je potrebno
15-20 minuta sna više nego musškarcima u proseku.

Karijera

Ljudi koji rade u smenama- doktori, vatrogasci, konobari i slično- svakako da retko kada mogu
da odu na spavanje onda kada su planirali. Takođe, nedavna istraživanja su pokazala da i radnici
iz pojedinih struka, iako rade u samo jednoj smeni, imaju poteškoće sa spavanjem.
U pitanju su profesije u vezi sa radom u transportu, železnici i slično.

 

Vikend 

Nakon duge, stresne nedelje naravno da je vikend savršen za maksimalnu dozu odmaranja.
Ipak, preterano spavanje vikendom može dovesti do pojave poznate kao “socijalni jet leg”,
zbog čega je ugroženo kvalitetno spavanje tokom ostatka nedelje.

 

Bračni status

Istraživanja su se bavila i razlikama u kvalitetu spavanja kod ljudi u zavisnosti od statusa veze.
Tako se pokazalo da oni koji su vezi ili braku spavaju kvalitetnije nego osobe koje su same,
razvedene ili su izgubile bračnog partnera.

 

Obrazovanje

Naučno je dokazano da osobe sa višim obrazovanjem spavaju bolje. Tako se pokazalo u čak 71,5% slučajeva.

 

Vaš odabir paste za zube ili čaja

Ukus peperminta izaziva budnost i pažnju, pokazivalo je istraživanje sprovedeno na jednom
univerzitetu u Zapadnoj Virdžiniji. Takođe, korisno je znati da ne bi bilo loše da izbegavate i
citruse koji imaju veoma slično dejtvo kao i pepermint. Ili, jednostavno operite zube barem
sat vremena pre odlaska u krevet.

Pun mesec

Verovali ili ne, i ovo je veoma važno. Studija iz 2016. godine je pokazala da pojava punog
meseca može da poremeti san, a pogotovo kod dece.

 

Zagađenje vazduha

Skorašnje istraživanje je identifikovalo zagađenje vazduha, a posebni nitrogen dioksid,
kao jedan od faktora koji mogu negativno uticati na kvalitet sna. Naravno, osobe koje
žive u velikim gradovima, posebno u blizini industrijskoh zona, imaju veću verovatnoću
da lošije spavaju. Podaci Svetske Zdravstvene Organizacije od prošle godine iz pokazuju
da je zagađenje vazduha na svetskom nivou poraslo za 8% u odnosu na 2011. godinu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *