3 ključne prednosti kvalitetnog sna za vaše mentalno zdravlje

Spavanje igra veoma značajnu ulogu u poboljšanju mentalnog i emocionalnog zdravlja. Kada poremetite raspored spavanja, to može uticati na kvalitet vaše kože, hormonalni status, ali takođe može negativno uticati na vaše mentalno zdravlje jer postajete razdražljivi, nervozni, lako gubite fokus, a i velike su šanse da vam imunitet opadne ukoliko to postane hroničan problem. Kvalitetan san je vitalan za regeneraciju ćelija, konsolidaciju memorije i obradu informacija na dnevnom nivou.

Ako se ne brinete pravilno o svom telu, ne pružajući mu šansu da se oporavi i povrati izgubljenu energiju, to može postati ozbiljna prepreka za pravilno funkcionisanje. U nastavku teksta pročitajte koliko nedostatak sna može biti problematičan za vaše mentalno zdravlje, ali i kako kvalitetan san pozitivno utiče na vaš život.

Osećaj opuštenosti

Kada dovoljno spavate, vaše telo ima mnogo više energije i spremno je da se lakše nosi sa svakodnevnim izazovima, kao što su učenje, fizička aktivnost ili koncentracija na poslu. Pravilno spavanje direktno je povezano sa osećajem opuštenosti i lakoće kretanja. Kada ste odmorni, lakše je razmišljati u stresnim situacijama, a najjednostavnija strategija opuštanja za um i telo je optimalnih 8 sati sna.

Osećaj opuštenosti može vam pomoći da se usredsredite na važne stvari, poput toga kako upravljati svakodnevnom anksioznošću, kreativno razmišljati izvan okvira i bolje oblikovati svoje svakodnevne izbore. Koliko se puta desilo da nakon odmora počnete da doživljavate život i ideje na potpuno drugačiji način? Opušteni ljudi ređe ulaze u sukobe, manje učestvuju u prepirkama i lakše rešavaju potencijalne ozbiljne probleme.

Smanjena nervoza

Kvalitetno spavanje smanjuje rizik od depresije ili osećaja teskobe i anksioznosti na dnevnom nivou. Nedostatak sna čini ljude razdražljivijim nego inače. Štaviše, san je važan za mentalno zdravlje profesionalnih sportista koji su skloniji da budu osetljiviji na stres i umor kada su preumorni, što u većini slučajeva rezultira time da ne mogu da daju svoj maksimum.

Pored uravnotežene ishrane i redovnog vežbanja, san je važan za sportiste koji moraju da se pobrinu da njihovo fizičko, mentalno i emocionalno zdravlje ne budu ugroženi mentalnim oscilacijama prouzrokovanim pobeđivanjem i porazima. To je najbolji način za obnavljanje energije i smanjenje mentalnog stresa kojem su izloženi na svakom treningu i utakmici. Nedostatak sna može prouzrokovati promene raspoloženja, paranoju, umor, probleme sa pamćenjem, pa čak vas i učiniti sklonijim donošenju pogrešnih odluka.

Poboljšana sposobnost rasuđivanja

Velika je verovatnoća da nedostatak sna utiče na zamagljenost uma. Jednostavno, previše ste umorni da biste razmišljali jasno i donosili važne odluke. Kada ste previše pospani i nemate energije, umanjena je vaša sposobnost da donosite racionalne odluke zasnovane na činjenicama. Nespavanje utiče na prenaglašene emocije kada se reaguje u skladu sa osećanjima, umesto da se oslanjate na razum.

Spavanje pruža emocionalnu stabilnost i manje nervoze koju mogu da unesu različite životne situacije, kao što je nemir zbog otkaza na poslu, neizvesna budućnost ili poljuljani međuljudski odnosi. Kvalitetan odmor pruža vam mogućnost da tokom dana optimalno funkcionišete tako što ćete biti produktivni i efikasni u svim sferama života, uključujući proaktivno pristupanje zadacima na poslu.

Zaključak

Problemi sa mentalnim zdravljem uzrokovani nedostatkom sna mogu naštetiti vašem samopouzdanju, raspoloženju, ponašanju i načinu na koji razmišljate i posmatrate situacije u životu. Nažalost, oni su danas postali uobičajeni zbog užurbanog načina života koji svi vodimo.

Kvalitetan san može poboljšati vaše celokupno zdravlje i blagostanje. Što se tiče opuštanja uma pred spavanje, najbolje je započeti sa vežbama disanja i polako, ali sigurno se usredsrediti na ritmički izdah i udah. Kako se nosite sa problemima spavanja i kakav uticaj to ima na vaše mentalno zdravlje?