5 mogućih razloga zašto se prekomerno znojite dok spavate i šta da uradite povodom toga

prekomerno znojenje tokom spavanja

Noćno znojenje i spavanje

Znojenje u toku noći jednako pogađa oba pola, decu i starije ljude. Pri tome, ne mora da znači da je uzrok znojenja u toku noći uvek neko stanje
ili bolest, već jednostavno reakcija organizma na previše toplote, stres ili okruženje u kome spavate.

U najvećem broju slučajeva, noćno znojenje se manifestuje na 3 načina. To može da bude kada se budite u garderobi koja je natopljena znojem,
da imate povremene talase vrućine ili da vam se telo ili lice zacrvene, jer vam je previše toplo.

U istraživanju koje je objavljeno u „Clearvue health“ online časopisu, najčešća 3 uzroka za noćno znojenje su refluks kiseline (gorušica) koji zauzima
prvo mesto sa 44%, 26% je menopauza kod žena koja je često praćena talasima vrućine i 17% su eksterni faktori kao što je previsoka sobna temperatura.
Studija objavljena na 
sleepfoundation.org pominje istraživanje od 2000 ljudi, gde je njih čak 41% reklo da su imali problema sa prekomernim znojenjem,
a ovaj problem je najčešće pogađao ljude u starosnoj grupi od 41-55 godina.

Često buđenje u toku noći, prevrtanje po krevetu i nemogućnost da brzo zaspite mogu se svrstati u kategoriju „problemi sa spavanjem“.
Ukoliko to postane hroničan problem, konstantan premor i nekvalitetan san može negativno da utiče na fizičko i psihičko zdravlje celog organizma.
Međutim iako hroničan umor može ostaviti posledice na čovekovo zdravlje, nekad je noćno znojenje samo neprijatnost koja prođe sama od sebe.
Naravno, ako vam to predstavlja veliki problem, treba da se konsultujete sa izabranim lekarom i potražite profesionalni savet.

Alkohol

Ukoliko ste konzumirali alkohol pre spavanja, vrlo je verovatno da ćete imati problem sa prekomernim znojenjem. On utiče na centralni nervni sistem,
deluje kao stimulans za srce koji proširuje krvne sudove, a samim tim dolazi i do ubrzanog rada srca, što može da podigne telesnu temperaturu.
Jetra metaboliše najveći deo alkohola u telu, 10% se izbacuje preko urina, daha i perspiracije, pa znojenje ne igra veliku ulogu u izbacivanju alkohola iz tela. 

Međutim, dehidratacija je direktno povezana sa prevelikom količinom alkohola koju unosimo u organizam. Kada telo nema dovoljno vode, dešava se da srce
počne da radi brže pa se telo brže zagreva, što može da prouzrokuje znojenje.

Noćno znojenje i anksioznost

Anksioznost koju osećamo na dnevnom nivou može da utiče na to da se noću telo zagreje usled prekomerne nervoze, te da se češće budite i imate nepovezane,
čudne snove. Mnogo ljudi se žali da imaju problem sa spavanjem baš zato što stalno strepimo oko novonastale situacije sa pandemijom pa to ume da se odrazi
i na kvalitet sna. Trenutno je takav period kada smo često zatvoreni u kući, i ne krećemo se onoliko koliko se inače krećemo, pa i to može da doprinese stresu i
nervozi, koja se manifestuje znojenjem, nesanicom i opsesivnim mislima.

Odvojite vreme za sebe pre spavanja da se istuširate, pročitate knjigu koja vas interesuje ili meditirate, ali izbegavajte da provodite previše vremena ispred
ekrana. Napravite atmosferu za spavanje – to znači bez glasnih zvukova, temperatura treba da bude optimalna za spavanje (15-19 stepeni) i prigušite ili
isključite svetla. Pričajte sa nekim pre spavanja ukoliko imate problema na poslovnom ili privatnom planu, ne dozvolite da se stres nagomilava i
akumulira duži vremenski period.

Ako ste hronično neispavani, a uz to ste i primetili da u poslednje vreme gubite kilograme brže nego obično, ili imate neke slične propratne simptome,
posavetujte se sa izabranim lekarom o tome koji vam je sledeći korak. 

Bolesti 

Kod ljudi koji su uzimali neki lekove, kao što su antidepresivi ili steroidi, primećeno je da imaju pojačano znojenje u toku spavanja.
Pojačano znojenje u toku sna može biti i pokazatelj nekih zdravstvenih stanja kao što su: 

  • Depresija
  • Bolesti srca
  • Gojaznost
  • Poremećaji spavanja
  • Hiperhidroza

Poslednja bolest na listi je poremećaj znojenja koji pogađa oko 3% svetske populacije, gde telo proizvodi i prekomerno luči znoj iz nepoznatih razloga,
što može da prouzrokuje psihosocijalnu disfunkciju. Ukoliko se pokaže da patite od ove bolesti, savet je da kupite kvalitetan anti-perspirant, nosite
laganu odeću koja nije pripijena uz telo, i birate obuću i čarape koje dišu i nisu preuske.

Loša oprema za spavanje

Već smo rekli da obratite pažnju na sobnu temperaturu, ali i odeću u kojoj spavate i kakav dušek imate. Dušek koji ne diše,
ili koji je napravljen od nekvalitetnog materijala može da utiče na noćno znojenje, jer jeftini sintetički materijali u memorijskoj
peni zadržavaju toplotu i ne mogu brzo da regulišu vlažnost. 

Uložite u kvalitetan dušek, jastuk i naddušek, kako biste bili sigurni da nije problem u okruženju. Otvarajte prozore dok spavate, nabavite ventilator
ako vam ne smeta buka i birajte materijale za pidžamu, posteljinu i jastučnicu. Mnogi ljudi tvrde da lakše i bolje spavaju u hladnijim sobama.

Noćno znojenje i hormoni

Menopauza ili manjak testosterona

Noćno znojenje kod žena

Za žene je veoma važno da znaju da li prolaze kroz menopauzu ili ih to očekuje u skorije vreme, jer su znojenje i talasi vrućine simptom kod 75%
njih koji može da potraje godinama. Ovo je prirodan tok i deo života kroz koji svaka žena prolazi. 

Kada ste u menopauzi, alkohol, ljuta hrana, kofein i pušenje mogu biti okidač za prekomerno noćno znojenje. Ako se i dalje budite u toku noći,
držite vodu pored kreveta, stavite hladne obloge na čelo, otkrijte se (pretežno noge ili vrat) ili pokvasite zglobove i dlanove hladnom vodom.
Što imate više kilograma, to će ovi simptomi biti izraženiji.

Noćno znojenje kod muškaraca

Kod muškaraca je ovaj simptom uočljiviji ukoliko pate od nekih hormonalnih poremećaja kao što je nizak testosteron.
Neki od propratnih simptoma niskog nivoa testosterona u telu su manjak energije, uvećanje grudi, erektilna disfunkcija, smanjen libido i česte
promene raspoloženja.

Šta je dodatno što možete da uradite? 

Počnite umereno da vežbate

  • Dovoljno se hidrirajte u toku dana – pijte dovoljno vode
  • Izbegavajte pokrivanje sa više ćebadi odjednom
  • Pratite nivo vitamina B12

Ukoliko posebnu pažnju posvetite podlozi na kojoj spavate, te odaberete onu koja će pospešiti vašu termoregulaciju, možete doprineti smanjenju znojenja.
U tome mogu pomoći MLILY cooling proizvodi poput
 Tencel Cooling gel naddušeka u kombinaciji sa Cooling Classic jastukom koji održava optimalnu
telesnu temperaturu, ima prijatan efekat hlađenja i sprečava prekomerno znojenje tokom svih godišnjih doba, bez obzira na spoljašnju temperaturu.

Zaključak

Ništa ne može da zameni kvalitetan san, zato je bitno da ne dozvolite da ovo pređe u hroničan problem. Ako vam se pojavi prekomerno znojenje kao
simptom, ne mora odmah da znači da ste bolesni ili da je nešto ozbiljno u pitanju. Nekad je dovoljno da kupite kvalitetniji dušek, promenite pidžamu
i smanjite stres i alkohol pre spavanja.