Kako promena položaja spavanja pomaže pri očuvanju zdravlja

promena polozaja i spavanje

Za optimalno zdravlje organizma, potrebno je naći položaj spavanja koji Vam odgovara i smanjuje mogućnost za potencijalne zdravstvene tegobe. Nezdrava hrana, velike količine stresa na dnevnom nivou i manjak fizičke aktivnosti utiču na to da kvalitet sna godinama drastično opada, ali postoje jednostavna rešenja da ublažite zdravstvene probleme koje nezdrav način života može izazvati. 

Izuzetno je važno da se nađe optimalan položaj tela koji će Vam pomoći da se bolje osećate i budete odmorniji. Nekvalitetan san jednako je loš za zdravlje kao i nespavanje uopšte jer predstavlja veliki stres za telo. Položaj tela u toku spavanja utiče na protok krvi kroz telo pa su neki delovi tela zbog toga izloženi većem pritisku.  

Neudobno i nepravilno spavanje utiče da se zdravstveni problemi pogoršaju i da vremenom utiču na razdražljivost, manjak energije i nezadovoljstvo zbog zdravstvenih problema koji vas muče duže vreme. Pogledajte koje zdravstvene tegobe možete olakšati ukoliko se pridržavate naših saveta.   

Zapušen nos

Ukoliko imate probleme sa čestim prehladama, pritiskom iznad očiju i u glavi a u isto vreme patite od glavobolja jedno od rešenja je da spavate na leđima. Na primer, spavanje na jednoj strani će učiniti da se jedna ili obe nozdrve začepe mnogo lakše nego inače. 

Spavanje na leđima pomaže da se obezbedi lakši prolaz vazduha kroz nozdrve. Nasuprot stajanju, kada gravitacija pomaže da se rešite sekreta, u ležećem položaju mnogo je lakše da se nos začepi. Zato, u toku spavanja uzmite dodatni jastuk da podignete glavu i vratni deo kako bi gravitacija mogla da uradi svoj posao. 

Hrkanje 

Ukoliko spavate na leđima mišići grla su opušteni, vibriraju i blokiraju protok vazduha pa je to ono što čujete kao hrkanje. Najbolji savet za osobe koje imaju tendenciju da hrču je da spavaju na jednoj strani jer tako mišići grla ne mogu da “odu” pozadi pa se tako smanjuje mogućnost hrkanja. Spavanje na stomaku ne mora nužno da prouzrokuje hrkanje, ali je veoma teško za vrat.

Ako vidite da Vam spavanje na stomaku ne odgovara, probajte da se okrenete na bok. Stavite neki čvrsti jastuk iza sebe kako biste bili sigurni da ćete ostati na boku, jer je poznato da oni koji spavaju na jednoj strani najmanje hrču. 

Gorušica

Gorušica se veoma često javlja kasno uveče nakon večere, pogotovo ako legnete da spavate jako brzo nakon obroka. Efekat gorušice može da se pogorša ukoliko je jastuk na kome spavate jako nisko postavljen, zato možete da koristite klinasti jastuk kako biste blago izdigli ceo gornji deo. 

Spavanje na desnoj strani može da utiče na to da se simptomi gorušice pogoršaju, dok spavanje na levoj strani pomaže da se donji ezofagealni sfinkter jednjaka opusti i da se tegobe manje osete. 

Bol u leđima

Za bolove u leđima pre svega važna je dobra potpora i kvalitetan dušek koji će pružiti kičmi oslonac i održati pravilan položaj u toku sna. Kada govorimo u kvalitetnom dušeku, naša preporuka bi bila Leyton dušek čije je jezgro je napravljeno od kombinacije najkvalitetnijih pena pa tako pruža kičmi i celom telu podršku i obezbeđuje najbolje iskustvo spavanja. 

Nakon što obezbedite kvalitetan dušek, probajte da smanjite pritisak na lumbalni deo kičme tako što ćete spavati na strani koja Vam odgovara sa blagim savijanjem u kolenima. Ako Vam više odgovara možete da stavite jastuk između kolena da bi ovaj položaj bio udobniji.

Kada su kolena savijena to pomaže telu da dobije dodatnu ravnotežu i da se smanji pritisak na kičmu. Oni koji inače spavaju na leđima mogu staviti jastuk ispod kolena, nogu ili donjih leđa kako bi obezbedili podršku za kičmeni stub i oponašali njen prirodan blago zakrivljen položaj. Oni koji inače spavaju na stomaku mogu da stave tanki jastuk ispod glave, a ergonomski jastuk ispod abdomena i kukova. Ovo sprečava kičmu da se transformiše u U-oblik koji vuče kičmu da bude van poravnanja sa prostorom na kome se spava.

Menstrualni bolovi

Za menstrualne bolove, korisno je staviti jastuk između nogu i spavati u položaju fetusa, jer se na taj način opuštaju abdominalni mišići. To znači da ste okrenuti na jednu stranu, onu koja Vam više odgovara i da su kolena savijena.

Suština je da smanjite pritisak na stomak jer se tako smanjuju bol i grčevi koje osećate. To nije sve, prema istraživanju tima koji rade na kreiranju aplikacije za praćenje ciklusa Clue, kada su noge spojene, to takođe pomaže da se smanji obilnost menstrualnog krvarenja. 

Škripanje zubima

Oko osam odsto odraslih ljudi škrguće zubima tokom noći, čime je moguće da se zubi trajno oštete. Ako i vi imate sličan problem, najbolji položaj za spavanje je spavanje na leđima jer su tad vilica i mišići lica najopušteniji.

Spavanje na stomaku ili sa strane mogu da poguraju vilicu ka lobanji ili više na stranu u zavisnosti od položaja glave. Time se stvara jako veliki pritisak na vilicu pa se simptomi mogu pogoršati.Takođe, koristan savet je da ruke držite pored tela jer inače imamo tendenciju da se okrenemo na onu stranu ka kojoj je savijena ruka. 

Dakle?

Spavanje na leđima, boku ili stomaku može da varira u toku noći, pa je nekad uobičajeno da se ovi položaji za spavanje menjaju nekoliko puta u toku sna. Ljudi se uglavnom probude u onom položaju u kojem se njihovo telo najbolje oseća, bez obzira na to što nisu zaspali u istom položaju. Jednostavna promena položaja u toku spavanja može mnogo da utiče na regulisanje određenih zdravstvenih problema i pruži telu više energije. U kom položaju vi spavate najčešće?